Švédsko plné zážitků

I když je mi teprve 9 let, moc ráda cestuji a těším se na každou novou cestu nebo výlet. Mamka dostala nápad podívat se do Švédska. Nakonec naše cesta trvala 15 dní a navštívili jsme i jižní Norsko a dánský Legoland.

Na cestu jsem si vzala pastelky, psací potřeby a nový sešit, do kterého jsem se rozhodla psát své zážitky. Je to můj první cestovatelský deník. Konečně jsme vyrazili 11.7.2014 v 5 ráno přes Polsko na náš první trajekt do města Sassnitz. Poprvé jsem plula tak velkou lodí, moc se mi líbilo pozorovat moře a západ sluníčka. V noci jsme připluli do města Trelleborg a ráno po snídani jsme pokračovali na chatu Flattinge, u Ljungby, kraj Småland. Trochu jsme chatku hledali, protože všechny domky byly dřevěné, červeně natřené s bílými okny, ale podařilo se. Byl tu božský klid, jak se rozplývala mamka, kolem louky, pastviny a lesy, k jezeru jsme měli minutku… Strejda Martin chodil na ryby, ulovil několik okounů a jednu malou štiku, ale uprosila jsem ho, aby ji pustil zpátky do jezera.

Skoro každý den jsme jezdili na výlety. Kousek od chaty (10 minut autem) byl losí park Laganland, přijeli jsme zrovna v pravý čas krmení, podávala jsem přes plot losům březové větvičky a hladila je i po hlavě. Největší z nich se jmenoval Oskar. Dozvěděla jsem se taky o losech spoustu nových věcí, třeba, že los je největší jelenovitou zvěří Skandinávie, že ve Švédsku jich žije okolo 250-300 tisíc kusů, že dospělý samec váží kolem 500-600 kg a na konci zimy shazuje své parohy a pak mu narůstají nové.

Protože máme rádi přírodu, jeden den jsme se vydali do národního parku Store Mosse. V infocentru Naturum jsem pozorovala velkým dalekohledem ohrožené ptáky – jeřáby, pak jsme okolo jezera Kavsjön šli bažinami po dřevěných lávkách, pak lesními pěšinkami nebo širokým chodníčkem i pro vozíčkáře. Mezi rostoucími rostlinami jsem poznala například vřesy, lišejníky nebo v lese spoustu borůvek. Večer mě pěkně bolely nohy, protože jsme ušli ve Store Mosse 16 km.

Další den jsme navštívili město Halmstad, dopoledne jsme prošli středem města s kašnou a hezkými středověkými domy, z venku jsme se podívali na zámek Halmstad Slott, sochu Pabla Picassa v parku a přesunuli jsme se k moři, do Tylösandu. Za písečnými dunami nefoukal vítr a bylo krásně teplo, tak jsme rychle hodili na sebe plavky a šup do moře. Byla to paráda, voda teplá, žádná velká hloubka. V moři jsem viděla několik medůz, prý tyhle nepálí. Výlet jsme ukončili procházkou po skalách. Po návratu z dovolené strejda Martin našel na internetu, že Tylösand je takové švédské Saint Tropez. Náhodou jsme si vybrali jednu z nejkrásnějších pláží Švédska.

Ještě bych vám chtěla doporučit výlet do Göteborgu. Dětem se bude líbit v Universeu, švédském vědeckém centru pro děti, kde najdete snad vše, např. na střeše dinopark, akvária s tropickými rybami, tunel se žraloky, tropický deštný prales s opičkami a exotickými ptáky, poschodí s výstavou švédské přírody, mohla jsem si vyzkoušet, jak se cítí kosmonaut ve vesmíru, kolik bych třeba vážila na Marsu nebo různé pokusy z fyziky nebo přírodními silami. Pak jsme prošli městem do přístavu, do muzea Maritiman. Toto muzeum by se líbilo určitě všem klukům a tatínkům. Maritiman je jedno z největších muzeí námořních lodí na světě, prolezli jsme si třeba torpédoborec Småland, kde jsme se navzájem několikrát ztratili a cestu našli po červených šipkách, které označovaly směr prohlídky nebo jsme na sebe pokřikovali. Líbilo se mi i v ponorce Nordkaparen.

Poslední místa, kde jsme se ještě cestou na další trajekt do Norska zastavili,byl ostrov Tjörn a pobřeží Bohuslan.

Švédsko je moc hezká země s krásnou přírodou, spousty zajímavých míst, lidé jsou milí. Všem cestu na sever  doporučuji. Švédové mají i výbornou brusinkovou marmeládu, přivezli jsme si celý kyblík. Ráda si prohlížím fotoknihu z naší cesty, pročítám svůj cestovatelský deník a těším se, kdy pojedeme do Švédska znovu, možná do Stockholmu, na pobřeží Bohuslanu nebo na slavnosti letního slunovratu?